busilusan

Alla inlägg under december 2015

Av ingela larsson - 29 december 2015 17:06

Kom för ett tag sedan hem från en fullspäckad dag i stallet och har därefter hunnit ge djuren och duschat.
När vi kom till stallet så väntade vi på att alla som skulle rida skulle komma och sedan gick vi ner och hämtade upp hästarna vid tiotiden då vi skulle göra det. Taya var inte så smutsig så det gick fort och lätt och borsta. Men då vi skulle rida terrängrundan och skulle va sist ut så passade jag på att fläta lite osv. När de som skulle rida iväg före oss red iväg så satt vi upp och red några varv på banan för att värma upp. Jag red med Tess på Björnen och Nova på Tommy. När det gått några minuter så red vi ut i skogen, gick först lite stigar i skritt och sen skogsvägen i trav för att sedan ta hindren vid motorvägen. Blev inte så mycket till hopp men gör inget körde endast i trav. Sen skrittade vi utefter motorvägen( det är en skogsväg med viltnät mot motorvägen) när vi kom till första grässträckan så travade vi och andra tog vi galopp. Sen när vi red mot tegelsträckan stötte vi på de gula hundarna men det gick bra. På tegelsträckan körde vi blandat trav och galopp och sen ner i gropen i skritt och backen i galopp. De galopperna gick väldigt lungt och kändes som typ slowmotion men när vi kom och skulle hoppa hindren vid spisen så gick det undan. Var nog inte jätte fort och det var ju kontrollerat men jämför man med de andra sträckorna var det rätt så mycket mer fart. Hästarna hoppade bra och de är ett helt underbart gäng att rida ut med. Sen när jag släppt ner Taya i hagen hjälpte jag Nova att tvätta Tommys hovskägg. Sen åt jag, Corre, Lisen och Tess lunch i sadelkammaren. Gick sen runt och fotade lite i hagarna. Sedan hämtade vi upp Bobby och Tess å Corre tränade honom och då under tiden hjälpte jag Fanny med svinto. När vi var klara så hjälpte jag Tess å Corre med att tolka bakom Bobby och då hjälpte även Lisen till. Å han var väldigt cool och brydde sig ej. Sen så ner med Bobby i hagen när han var klar. Lisen hämtade upp Stormis och så fixade vi iordning honom. Vi tolkade sen ut i skogen. Först satt jag å Lisen i pulkan sen jag å Tess å i slutet Tess å Lisen. Den som inte åkte pulka red. Det var väldigt roligt dock lite lite snö på vissa ställen så då fick vi bära pulkan.

Av ingela larsson - 28 december 2015 18:36

På förmiddagen så gav vi djuren mat och gick även en fotopromenad med hundarna i det fina vinter vädret så bilder kommer när vi fört över de från kameran. Sen gjorde vi inte direkt något speciellt tittade på tv, snapade och chattade. Gjorde sedan ungspannkaka till lunch och den blev hyfsad. På eftermiddagen sen så åkte vi till först Jula där vi handlade lite bra och ha saker som t.ex skärbrädor och förvaringslådor. Sedan åkte vi och handlade nya vinterstövlar på hööks då de vi har inte håller värmen. Köpte även ullsockor och sulor så nu ska det inte bli kallt om fötterna när man rider! Sen hemma har vi gett djuren, ätit middag och allmänt plock. Nu ska jag nog läsa lite bloggar och sedan vet jag ej.

Av ingela larsson - 27 december 2015 18:55

Under första gruppen idag så red jag,Nova och Tess ut på Taya, Tommy och Björnen. Vi började med att klättra och gå i skogen och sedan så travade vi lite på vägen och därefter provade vi några språng vilket gick bra. Sedan red vi en bit och tog några små korta galopper och det är verkligen så underbart att rida de hästarna. Sen red vi även upp för backen vid gropen och sedan tillbaka och släppa ner hästarna i hagen för att sedan hjälpa till på banan på andra lektionen. Gick blandannat med nikki, Cranini och Ticky. Efter grupperna åt vi lunch och löshoppade sedan Bobby, svinto och Ice. Tog hand om Ice och gick med honom på banan osv. De fattade inte riktigt vad de skulle göra först men gick bättre och bättre. Det sista vi gjorde innan vi åkte hem var att storleks sortera grimmor.

Av ingela larsson - 26 december 2015 17:57

åkte till stallet vid niotiden idag och var då först inne ett tag för att vid halv tio gå ut till stallet och hämta upp hästar. Hämtade upp och gjorde iordning Queenie och sedan värmde vi upp med klättring och svänga mellan träd i skogen. Sen så hade vi markarbete på banan vilket gick helt okej. Efter lektionen så gick vi in och åt lunch och samtidigt hade teori. Sen gick de som var med på hoppspecialen ut och byggde bana och sen så var det dax för de att hoppa banan och jag var då bomkalle. Jag red endast första passet då jag red igen missad lektion och inte var med på hoppspecialen. Sedan var vi inne med Noel ett tag och åkte sen hem.

Av ingela larsson - 26 december 2015 17:45

Igår så gjorde vi inte speciellt mycket. Efter lunch så kollade jag och pappa på croodarna på tv. Sen så åkte vi (familjen) till kusinerna och firade jul. På vägen så åkte vi och handlade lite och sen när vi kom till kusinerna upptäckte vi att vi inte hade nån dricka så åkte tillbaka och handlade det. Hos kusinerna så åt vi julbord, spelade just dance, gick promenad och bara var. Det var en trevlig kväll.
Kommer snart inlägg om dagen

Av ingela larsson - 25 december 2015 10:41

igår så åkte vi först till stallet och gick promenad med björnen och Taya och fotade lite. Sen så åkte vi förbi Rasmus och skulle lämna julklapp men var ingen hemma så åkte hem och åt lunch och sedan till kyrkogården och tände ljus. På vägen hem åkte vi förbi Rasmus och då var han hemma så han fick sin julklapp och jag och Tess fick våran. Sen hemma tittade vi lite på tv och öppnade julklappar och därefter gick vi bort till farfar och firade jul. Det var god mat och trevligt. Sen gick vi hem och då chattade jag och kollade plattan och sen sova.

Av ingela larsson - 24 december 2015 17:45

började dagen med promenad i skogen med Taya och sen hem och äta lunch. Sen vidare till farfar och fira jul och det är där vi är nu så därför kort inlägg.

Av ingela larsson - 23 december 2015 13:48

Fått förfrågningar om att skriva om min tid med Taya och berätta lite om vem hon är så tänkte att jag tar och gör det nu!

Taya är en femårig ponny på 130 cm som kom till hallmyra i maj 2013 å då var hon väldigt vild och man kunde knappt röra henne. Hon fick gå i hagen under sommaren och vänja sig vid stället. Sedan i september/ oktober började jag träna henne i hagen med att ta på och av grimma. I oktober 2013 så började jag att ta upp henne till stallet och borsta henne, man borsta henne på kroppen men inte på benen för då sparkade hon. Vi tränade även på att gå på banan. I november så började man kunna kratsa hennes framhovar. I november/december så började vi träna henne med sadel och Tilda hänga på henne . I december 2013 /januari 2014 så kunde Tilda sitta på henne. I januari så kratsade jag hennes bakhovar för första gången utan att hon sparkade. Kommer ihåg det väldigt väl jag och Fanny skulle ha Taya på tömkörnings lektion och hon var väldigt lugn och man kunde borsta hennes bakben så provade ta bakhovarna och det gick riktigt bra! I februari så kunde Tilda trava på henne och började rida korta uteritter på Taya. Sedan i mars så var det min tur att rida henne för första gången! Var inte alls nervös vilket jag brukar vara när jag ska rida nya hästar men kände mig så trygg med henne och litade verkligen på henne. Så åkte till stallet en dag efter skolan och red henne, Lisa gick bredvid i början men sedan red vi själva. Både skrittade och travade och tyckte det var helt underbart att sitta på henne sedan så började Tilda kunna galoppera på henne och jag red henne några pass på banan och några korta uteritter med ledare.Men sedan fick Taya ett bakslag med uppsittningen för hon blev skrämd vid trappan så vi satt upp från banan ett tag och sedan åkte Taya på sommarbete för att ta in det hon lärt sig. Efter några månader på bete åkte hon tillbaka till stallet och skulle tränas. Red henne några gånger och satt upp från banan. Sedan på lägret så skulle jag ha henne första dagen på uteritt. Men när jag ska sitta upp vid trappan så blir hon rädd och precis när jag satt mig så sticker hon ut på åkern i full galopp och bockar så jag flyger av framför henne. Men hon tvärstannar framför mig och vänder håll. Så där hade vi ett bakslag. Hon åkte på bete igen och när hon kom tillbaka stallet så reds hon lite å tror jag red henne på banan tre gånger de första två gick bra förutom att hon var lite stissig vid uppsittning men den tredje stegrade hon innan jag hunnit sätta mig i sadeln så åkte av. Det var i typ november. Efter det tränade vi mycket från marken och tillit samt lägga sadel på ryggen och så då hon förknippade sadel med uppsittning och hade lite dåliga erfarenheter med dem. Sen innan hon skulle få föl gick vi ganska mycket skogspromenader fram tills hon skulle börja vila inför att få föl. Var väldigt spänd på att se fölet och längtade verkligen efter att se det. Den tredje april 2015 föddes Tiny ett underbart litet stoföl och vi åkte dit för att kolla på henne och jag kommer ihåg att det kändes helt overkligt att Taya blivit mamma. Sen under sommaren så var de på bete och tränade henne då lite ibland. När de kom hem från sommarbetet så tränade vi oftast två dagar i veckan med sadel och promenader. Sen vecka 42 så var jag i stallet hela veckan och tränade då taya två gånger om dagen blandannat med ländtäcke, sadelväskor, sadel, att hänga. Sen söndag vecka 43 så hjälpte pappa mig med Taya och då kunde jag sitta på henne för första gången sen 2014 och sedan började jag skritta henne därefter trava på banan. Sen började vi rida uteritter med ledare och för två veckor sedan så red vi vår första uteritt utan att den som gick bredvid höll i. Det gick väldigt bra och hon var lugn i både skritt och trav trots att det var halvmörkt och blåste rätt så mycket.Idag så red vi vår första riktiga uteritt tillsammans utan ledare vilket gick fantastiskt och var så underbart. Vi red i både skritt trav och galopp och det gick galant! Mer står i föregående inlägget
Vi har våra motgångar men kämpar vi på tillsammamans.
Det kommer alltid vara så att ibland går det bra och ibland inte men en sak är säker jag kommer aldrig någonsin att glömma henne! Hon har lärt mig mycket om mig själv som jag inte vetat om och också gett mig betydligt bättre självförtroende. Har några gånger varit beredd att ge upp men fortsatt arbeta och tänkt att jag inte kan ge upp bara för att det känns omöjligt.
Kan inte med ord beskriva hur mycket jag älskar henne! Taya/bebis/busfrö/tayskrutt/älskling/ängel / prinsessa/ hjälte...

[Bild]

Ovido - Quiz & Flashcards