busilusan

Alla inlägg under november 2016

Av ingela larsson - 30 november 2016 18:30

Som rubriken lyder vet jag inte vad jag ska skriva om då jag inte vet vad ni läsare vill läsa om.. Så kommentera gärna!

Men nu tänkte jag skriva ett inlägg om vad jag har gjort sedan jag bloggade senast.

Tisdag 22/11:

På förmiddagen så hade vi traktorteori vilket känns väldigt segt när man har det hela förmiddagen och så känns det lite halvonödigt men man lär sig ju alltid något så. Sen efter lunch hade vi hästkunskap och skulle då lära oss leda en häst. Sen att alla i gruppen var hästvana sedan innan det är en annan sak. Men något som är lite irreterande är att man här ska göra tvärtom mot vad jag lärt mig t.ex ska man ta tyglarna över huvudet när man leder vilket jag lärt mig att man inte ska göra då risken för att hästen fastnar i tyglarna om något händer då är större. Sen ska man oxå leda på samma sida hela tiden för att det är säkrast så men jag har lärt mig leda på olika sidor för att hästen ska bli mer liksidig för om man bara leder på en sida är risken stor att hästen blir starkare på ena sidan. Sen efter middagen hände inte direkt något speciellt.


Onsdag 23/ 11

Började skoldagen med svenska där vi om jag minns rätt arbetade med referat. Sen efter lunch hade vi biologi och arbetade med genetik. På kvällen var jag med några och kollade på film och inte så mkt mer.


Torsdag 24/11

Började med naturbruk där vi kollade på en film och spelade kahoot så lite onödig lektion men men. Sen på idrotten körde vi basket vilket  gick väldigt bra. På kvällen var det städning å inte så mkt annat.


Fredag 25/11

På fredagen så hade jag först matte och engelska och sen efter lunch hade jag  engelskatest muntligt. Sen slutade vi och då på vägen hem så åkte jag till stallet och red Taya med Tess på Luna. Sen hem äta middag för att sedan åka och fira Morfar. Pom fick följa med till Mormor och Morfar å i början tyckte han det var lite läskigt men sen så lugnade han sig och skötte sig väldigt bra :)


Lördag 26/11

Lördagen var mest en fixdag, gjorde rent hos djuren, handlade, pluggade och slog in julklappar.


Söndag 27/11

Började med att rida ut en sväng på Taya med Tess och Luna. Sen så höll vi medhjälpare lektionerna och då fick eleverna träna på kadriljprogrammet de ska rida på julshowen. De var väldigt duktiga både hästar och ryttare men det var lite jobbigt då det blev hagelstorm typ mitt i men det var bara att köra på. Efter lektionerna så åt vi lunch och hade ett litet möte och åkte sedan hem och fixade hemma.


Måndag 28/11

Började med att följa med Tess till bussen och gå med Pom för att sen ge djuren och fixa det som behövdes inne. Sen åkte jag till skolan och då var första lektionen TTF där vi får reda på hur veckan ser ut. Sen efter lunch så var det Matte och engelska å på engelskan så fick vi en relativt stor uppgift till på fredag så eftermiddagen gjorde jag den och nu är den inlämnad så det är skönt. Den är kanske inte super men den är gjord iaf


Tisdag 29/11

Började med att köra traktor vilket gick okej tillslut men inte började så bra då dörren till traktorn typ frusit så fick inte upp den och sen skulle jag köra med två axlat släp framåt går bra men bakåt går det inte alls som man vill. Sen fick jag köra och flytta balar och ställa dem i en pyramid och så vilket inte var det lättaste då den var väldigt känslig men det gick. Sen hade vi traktor teori och därefter lunch. Efter lunch hade vi djursjukvård vilket var väldigt roligt faktiskt och man lärde sig en hel del t.ex att sepcutan betyder under huden, att man använder sig utav hudturgor för att kolla vätskebalansen och massa mer saker lärde vi oss. Sen på slutet hade vi ett litet prov på det vi lärt oss och jag tror det gick bra. Efter middagen så kollade jag film med Ronja och sen gick vi och några till och spelade badminton vilket var kul.


Idag

Började med svenska där vi hade ett referat prov och sen diskussion om ens personlighet påverkas av vart man är i syskonskaran samt egenskaper hos en anställd och chef. Sen efter lunch hade vi biologi där vi mest repeterade det vi gjort tidigare samt körde ett genetik spel. Efter middagen såg jag och Ronja klart filmen och sen gjorde jag klart engelskan och lämnade in den och nu så bloggar jag och ska snart baka pepparkakor


Av ingela larsson - 21 november 2016 20:00

Började helgen med att ha utvecklingssamtal vilket gick bra. Sen åkte jag direkt till stallet och red Taya en sväng på banan, därefter hem och byta om för att åka till stan och käka och handla julklappar så nu är jag iaf klar till en person.


Lördagen var jag i stallet vid runt tiotiden och började då med att gå en kort skogspromenad med Tiny i sällskap av Tess och Björnen, Tiny skötte sig väldigt bra :) Sen när Tiny var nere i hagen så hämtade jag upp Queenie och red henne en sväng barbacka på banan vilket var väldigt kul då jag inte ridit henne på väldigt länge så insåg att jag saknat det endel.

Efter var det dax för lunch och sen så red jag ut på Taya. Red ut utan sällskap av annan häst vilket hon tyckte var lite sådär då hon blev spänd på minsta lilla ljud i skogen men hon lugnade ner sig efter ett tag då hon märkte att jag var lugn och att det inte fanns något i skogen att vara rädd för. Efter ridturen så mockade jag hagen och åkte därefter hem till en kompis och sov över där till på söndagen.


På söndagen sen så red jag och Tess en sväng och åkte sedan hem för att äta lunch och fixa iordning för att åka på dop. Sen efter dopet var det smörgåstårta och fika och lite fotografering och sedan så åkte vi hem igen. Hemma så fixade vi inför veckan och så gick jag och myste lite med fåren och kaninerna. En sak som är väldigt rolig är att sedan kaninerna flyttade bort till fåren så har de blivit socialare och ser gladare ut än de gjort förut så dem kommer att få fortsätta bo borta hos fåren under vintrarna och på sommrarna får dem vara ute så de kan äta gräs.



Av ingela larsson - 17 november 2016 15:33

Som rubriken lyder så undrar jag nu vad ni vill läsa om? <Väldigt tcksam för svar>

Igår och idag har det inte hänt så mycket men igår hade vi iaf svenska och biologi och idag naturbruk, idrott och biologi. På svenskan igår så arbetade vi med limerick vilket är en diktform typ där rad ett två och fem ska rimma och ha lika många stavelser och samma gäller rad tre och fyra. På biologin så har vi börjat med genetik och det gäller att lyssna ordentligt och hela tiden för annars förstår man inte alls. På idrotten idag så spelade vi topsboll och laget var inte bäst men vi hade väldigt roligt och det är det viktigaste. Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer men förhoppningsvis återkommer jag med ett nytt inlägg inom några dagar

Av ingela larsson - 15 november 2016 15:45

Hej!

Nu sitter jag här på mitt rum med tö,slask och regn utanför fönstret och då vi har hålimme pga att vi endast hade en föreläsning på lektionen så tänkte jag passa på att skriva ett blogg inlägg.


I lördags så var jag i skolan för att hjälpa till på öppet hus och då guida på skolområdet. Jag tyckte det kändes som att det var lite besökare denna gång men fick i måndags reda på att det var rekord i antal besökare. Men iaf så gick det bra och guida och vädret var väldigt bra så det var roligt. Sen på kvällen när jag kommit hem så åkte vi till stallet och där red jag Taya en sväng på banan. Hon var väldigt pigg men skötte sig bra och jag var nöjd med passet :) Sen när vi kom hem så gjorde vi muggkakor och milkshakes och myste framför TV:n.


Söndagen så tog vi sovmorgon eller nästan iaf sov till 8. Började dagen med att fira pappa sen så åt vi frukost, fixade djuren och så för att sedan åka till stallet och hjälpa till med grupperna. Första gruppen så hjälpte jag till med Norinda och de red uteritt, hon var väldigt pigg och snabb trots sina korta ben så det gällde att vara lugn för att hon skulle lugna ner sig men det gick bra. Andra gruppen så red jag med och ledde på Taya vilket gick bra och jag tror alla var nöjda det verkade så iaf. Efter grupperna så åt vi lunch och därefter gick jag ut och mockade tills det var dax att åka hem och fixa inför veckan, fixa djuren samt att Farfar kom över och så fikade vi lite.


Måndagen så gick jag upp runt tjugo i sex för att fixa mig och sedan gå med Tess och Pom till bussen. När bussen kommit så gick jag och Pom hem igen och gav djuren samt gjorde sysslor som behövdes inne. Vid niotiden så fick jag skjuts till skolan där jag först packade upp mina saker och sedan umgicks lite innan lektionerna började. Första lektionen var mentorstid och lite genomgång av veckan sen lunch och därefter Matte och Engelska. På kvällen så gick vi till stallet en sväng och därefter kollade vi tv.


Idag så började dagen med frukost och så som vanligt och sen så hade vi terrängghjulingsteori och därefter prov vilket gick bra. Efter lunchen sen så hade vi en föreläsning om Miljö,Arbetsmiljö och Brand och efter den så fick vi sluta.


Det var allt för nu :)

Förresten kommentera gärna om ni har några julklappstips!

Av ingela larsson - 6 november 2016 19:05

Jag vet att jag har vart extremt dålig på att uppdatera bloggen och jag vet ej om det kommer bli bättre uppdatering nu men tänkte iaf försöka skriva ett inlägg nu.  Det har vart en del med att komma in i nya rutiner och så nu när gymnasiet börjat så därför har jag prioriterat annat än bloggen. Men tänkte att detta inlägg kan handla om lite vad som hänt under veckan och så. Under veckan så har vi haft höstlov och jag började lovet med att hjälpa till med ponnyridning och hoppborg för att få in pengar till föreningen. På söndagen så red jag först Taya och sen så hjälpte jag till med grupperna. Därefter så anordnade vi en spökvandring som blev rätt så lyckad iaf. 


Måndagen så åkte jag och Mamma till stan och fixade en sak :-) 


Tisdagen så var jag och Tess i stallet och hjälpte till lite samt att jag red med Malva. Vädret var inte det bästa och Taya tyckte barnvagnar med regnskydd var väldigt läskiga.

Onsdagen så var det pluggdag men blev klar på typ 1 h så gjorde inte så mycket under onsdagen


Torsdagen så var det ridning och det var väldigt roligt att rida i gruppen igen efter så lång tid och jag insåg att jag saknat det men men man får offra vissa saker om man vill gå en speciell linje/skola. Sen efter följde Lisen med hem. 


Fredagen så var jag med tre väldigt bra personer. Vi gjorde egen glass som blev väldigt söt men ändå god. 


Lördagen hände inte direkt nånting egentligen


Idag red jag och tess ut en väldigt mysig uteritt. Sen så hade vi vanliga söndags mötet och sen var det dax för grupperna och därefter lunch. Nu på kvällen så har vi tänt ljus vid blandannat farmors grav, Evigt saknad <3


Ovido - Quiz & Flashcards