busilusan

Direktlänk till inlägg 30 november 2016

Slut på ideer.

Av ingela larsson - 30 november 2016 18:30

Som rubriken lyder vet jag inte vad jag ska skriva om då jag inte vet vad ni läsare vill läsa om.. Så kommentera gärna!

Men nu tänkte jag skriva ett inlägg om vad jag har gjort sedan jag bloggade senast.

Tisdag 22/11:

På förmiddagen så hade vi traktorteori vilket känns väldigt segt när man har det hela förmiddagen och så känns det lite halvonödigt men man lär sig ju alltid något så. Sen efter lunch hade vi hästkunskap och skulle då lära oss leda en häst. Sen att alla i gruppen var hästvana sedan innan det är en annan sak. Men något som är lite irreterande är att man här ska göra tvärtom mot vad jag lärt mig t.ex ska man ta tyglarna över huvudet när man leder vilket jag lärt mig att man inte ska göra då risken för att hästen fastnar i tyglarna om något händer då är större. Sen ska man oxå leda på samma sida hela tiden för att det är säkrast så men jag har lärt mig leda på olika sidor för att hästen ska bli mer liksidig för om man bara leder på en sida är risken stor att hästen blir starkare på ena sidan. Sen efter middagen hände inte direkt något speciellt.


Onsdag 23/ 11

Började skoldagen med svenska där vi om jag minns rätt arbetade med referat. Sen efter lunch hade vi biologi och arbetade med genetik. På kvällen var jag med några och kollade på film och inte så mkt mer.


Torsdag 24/11

Började med naturbruk där vi kollade på en film och spelade kahoot så lite onödig lektion men men. Sen på idrotten körde vi basket vilket  gick väldigt bra. På kvällen var det städning å inte så mkt annat.


Fredag 25/11

På fredagen så hade jag först matte och engelska och sen efter lunch hade jag  engelskatest muntligt. Sen slutade vi och då på vägen hem så åkte jag till stallet och red Taya med Tess på Luna. Sen hem äta middag för att sedan åka och fira Morfar. Pom fick följa med till Mormor och Morfar å i början tyckte han det var lite läskigt men sen så lugnade han sig och skötte sig väldigt bra :)


Lördag 26/11

Lördagen var mest en fixdag, gjorde rent hos djuren, handlade, pluggade och slog in julklappar.


Söndag 27/11

Började med att rida ut en sväng på Taya med Tess och Luna. Sen så höll vi medhjälpare lektionerna och då fick eleverna träna på kadriljprogrammet de ska rida på julshowen. De var väldigt duktiga både hästar och ryttare men det var lite jobbigt då det blev hagelstorm typ mitt i men det var bara att köra på. Efter lektionerna så åt vi lunch och hade ett litet möte och åkte sedan hem och fixade hemma.


Måndag 28/11

Började med att följa med Tess till bussen och gå med Pom för att sen ge djuren och fixa det som behövdes inne. Sen åkte jag till skolan och då var första lektionen TTF där vi får reda på hur veckan ser ut. Sen efter lunch så var det Matte och engelska å på engelskan så fick vi en relativt stor uppgift till på fredag så eftermiddagen gjorde jag den och nu är den inlämnad så det är skönt. Den är kanske inte super men den är gjord iaf


Tisdag 29/11

Började med att köra traktor vilket gick okej tillslut men inte började så bra då dörren till traktorn typ frusit så fick inte upp den och sen skulle jag köra med två axlat släp framåt går bra men bakåt går det inte alls som man vill. Sen fick jag köra och flytta balar och ställa dem i en pyramid och så vilket inte var det lättaste då den var väldigt känslig men det gick. Sen hade vi traktor teori och därefter lunch. Efter lunch hade vi djursjukvård vilket var väldigt roligt faktiskt och man lärde sig en hel del t.ex att sepcutan betyder under huden, att man använder sig utav hudturgor för att kolla vätskebalansen och massa mer saker lärde vi oss. Sen på slutet hade vi ett litet prov på det vi lärt oss och jag tror det gick bra. Efter middagen så kollade jag film med Ronja och sen gick vi och några till och spelade badminton vilket var kul.


Idag

Började med svenska där vi hade ett referat prov och sen diskussion om ens personlighet påverkas av vart man är i syskonskaran samt egenskaper hos en anställd och chef. Sen efter lunch hade vi biologi där vi mest repeterade det vi gjort tidigare samt körde ett genetik spel. Efter middagen såg jag och Ronja klart filmen och sen gjorde jag klart engelskan och lämnade in den och nu så bloggar jag och ska snart baka pepparkakor


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ingela larsson - 20 december 2017 12:00

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 0774956743"

Av ingela larsson - 21 november 2017 19:14

Alltså hur ska man göra med bloggen egentligen? Har ibland så stor lust att blogga men när man väl sätter sig vid datorn så finns inte motivationen kvar och man vet inte hur man ska formulera ihop ett bra och snyggt inlägg som andra vill läsa. Har fu...

Av ingela larsson - 11 september 2017 18:11

Helgen började med att jag och Therese +mamma åkte ut till stallet efter att ha gett djuren. I stallet så red jag och Tess ut en kort sväng och därefter hjälpte jag Elin lite och så glad för hennes skull nu! Därefter åkte vi hem och kollade på tv och...

Av ingela larsson - 7 september 2017 16:04

Har vart väldigt dålig på att uppdatera här men fick lust att ta tag i bloggandet igen och då inte bara skriva inlägg om dagarna och så kom jag på att jag inte skrivit om årets lamm så därför tänkte jag göra det nu :)   Börjar med Disney då hon ä...

Av ingela larsson - 18 juli 2017 20:59

Som man kanske förstår på rubriken kommer det bli ett ganska känslofyllt inlägg nu och jag vet att jag tidigare skrivit att det ska bli mer possitivt men känner att jag måste få uttrycka mig någonstans så det får helt enkelt bli ett ganska övergripan...

Ovido - Quiz & Flashcards