busilusan

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2015

Ridläger 2015

Av ingela larsson - 25 augusti 2015 18:03

Tänkte nu skriva ett inlägg om vad vi gjorde på ridlägret för några veckor sedan.

Måndag:

Lägret började med att vi samlades i matsalen kl 10.00 och då var det genomgång av veckan samt regler och så blev vi tilldelade rum. Sedan gick vi till rummen och bäddade och därefter gick vi till stallet och presenterade oss och berättade om vår ridkunskap samt fick hästar till delade. Jag blev tilldelad Zóelo (Leo) .Valack, halvblod 18 år men betedde sig mer som 4 enligt ledarna. Sedan gick vi och åt lunch det var köttfärssås å pasta. Efter lunchen så hade vi ett dressyr pass i Ridhuset. Passet gick väldigt bra och Leo var trevlig. Väldigt pigg å egen motor men lyhörd. Efter ridpasset hälsade vi lite på kor och kalvar och därefter packade vi och åkte till nynäs och grillade hamburgare. Sen på vägen hem hade vi viltsafari och vi såg älg, hjort, vildsvin och rådjur. Sen "hemma" igen hade vi nattfika så åt en bulle och därefter tittade vi lite tv å sen sov.

Tisdag:

Vaknade 06.55 av larmet sen byta om osv. Vid 07.40 samlades vi i stallet och tog in hästarna. Sen åt vi frukost youghurt,macka och äppeljuice. Sedan hade vi ridlektion på ridbanan som var avdelad med dressyrstaket. Vi jobbade med sidvärtsrörelser och sitsen. Åt sedan lunch i stallet rostbiffsmörgås. Åkte därefter till östermalma viltpark och kollade på djuren. Vissa var intressanta och andra blev långtråkiga att lyssna på fakta om. Åkte vidare till badplatsen där vi fikade och bara chillade. Sen hade vi vi fritid "hemma" å då chillade vi bara. Åt middag i matsalen kyckling och ris gott men lite för starkt kryddad kyckling. På kvällen red vi barbacka skritttur i skogen. Väldigt mysigt faktigst trodde det skulle vara benigare och oskönare än vad det var. I stallet sen smörjde vi, mockade och fodrade. Sen duschade vi och efter det åt vi nattmacka samt småpratade. Gick å lade oss runt 22.20

Onsdag:

Vaknade av mig själv kl 06.30 så fixade mig i lugn takt för att kl 07.30 gå till stallet och ta in hästarna 07.40 Sen frukost då jag åt samma som på tisdagen. Bytte därefter om till ridkläder och gick till stallet där vi blev indelade i två grupper. Min grupp började med att ha hästvård och jag lärde mig linda ben och rycka manar. Inte på proffs nivå då da men har större inblick nu än tidigare. Sen hade vi dressyr/markarbete i ridhuset. Gick sådär då Leo galopperade väldigt stort över bommen å sen svängde typ direkt så tappade balansen, stigbyglarna och satt på manken/ halsen. Sen dröjde det innan han ville stanna så höll på å trilla av men satt kvar. Sen var han pigg och taggad resten utav passet. Fick lunch typ 12.50 å fram till lunch red vi så i slutet var man väldigt hungrig och svettig då det är långa pass. Sen åt vi lunch kycklingsallad. Hade efter det fritid ca 1 timme. Chillade bara då. Sen red vi uteritt i både skritt å trav. Åt därefter middag fiskpanetter å potatismos. Efter middagen åkte vi och köpte godis. Köpte femmchokladbitar för 17 kr. "hemma" spelade vi kubb. Laget vann 5/5 matcher och sen lite fotboll. När vi hade nattmacka kl elva så åt jag banan och drack blåbärssoppa. La mig 23.35

Torsdag:

Vaknade av larmet och bytte om osv. Gick till stallet som vanligt och tog in hästarna åt sedan frukost. Bytte om till ridkläder å sen fixa leo inför att rida. Vi hade hoppning på banan. Först red vi travbommar och sen var det först travbommar och därefter ett kryss. Hoppade sen kombination på medellinjen å efter skulle man byta varv å göra samma sak. Åt sedan lunch smörgås med kycklingröra. Hade rundvandring i djurhusen. Provade sen på terränghinder. Hoppade två stockar å sen tillbaka men på tillbakavägen blev han väldigt taggad så andra gången hoppade jag bara bortåt å skrittade tillbaka. Fikade efter. Sen åkte vi och badade å grillade. Sen "hemma" spelade vi kubb i samma lag som dagen innan. Vann tre å förlorade en. Tittade sen på tv å gick och la mig typ 01.00

Fredag:
Vaknade kl 06.45 städade i rummet å gick sen till stallet för att ta in hästarna. Åt frukost. Bytte om och plockade ihop lite mer. Gick till stallet å hade hopplektion bana på banan. Vi hoppade sex hinder som var mellar 55 å 75 cm. leo vägra en gång så jag åkte fram på halsen pga att vi tänkte olika. Efter ridlektionen red vi hästarna barbacka till betet och sedan var det lunch Tacos. Sedan bar vi ut allt ur rummen och hade utvärdering av veckan. Fritid en stund och sen avslutning med fika.


Blev ett ganska långt inlägg men hoppas någon orkar läsa allt :-) tog ca en timme att skriva.


Skriver lite om dagen idag då jag inte orkar göra ett till inlägg.

Vi hade skattjakt större delen av förmiddagen eller vi skulle hämta massa olika saker och visa upp. Sen hade vi en tipspromenad. därefter lunch och sen fotbollstunering där man fick sitta å titta på om man inte var med så enligt mig var det onödigt att gå till skolan imorse men men. rektorn sa att det skulle bli bättre nästa gång vi har lek dagar så får väl se.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ingela larsson - 20 december 2017 12:00

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 0774956743"

Av ingela larsson - 21 november 2017 19:14

Alltså hur ska man göra med bloggen egentligen? Har ibland så stor lust att blogga men när man väl sätter sig vid datorn så finns inte motivationen kvar och man vet inte hur man ska formulera ihop ett bra och snyggt inlägg som andra vill läsa. Har fu...

Av ingela larsson - 11 september 2017 18:11

Helgen började med att jag och Therese +mamma åkte ut till stallet efter att ha gett djuren. I stallet så red jag och Tess ut en kort sväng och därefter hjälpte jag Elin lite och så glad för hennes skull nu! Därefter åkte vi hem och kollade på tv och...

Av ingela larsson - 7 september 2017 16:04

Har vart väldigt dålig på att uppdatera här men fick lust att ta tag i bloggandet igen och då inte bara skriva inlägg om dagarna och så kom jag på att jag inte skrivit om årets lamm så därför tänkte jag göra det nu :)   Börjar med Disney då hon ä...

Av ingela larsson - 18 juli 2017 20:59

Som man kanske förstår på rubriken kommer det bli ett ganska känslofyllt inlägg nu och jag vet att jag tidigare skrivit att det ska bli mer possitivt men känner att jag måste få uttrycka mig någonstans så det får helt enkelt bli ett ganska övergripan...

Ovido - Quiz & Flashcards